Sztuka umiaru i nie tylko

17:44


Umiar – słowo klucz. Ile razy obiecywałam sobie, że już nigdy się nie przejem, a porcje będą mniejsze ? Wiele razy, aż w końcu trafiłam na książkę „Sztuka umiaru” D. Loreau, która zainspirowała mnie do zmian. Niesamowite jest to, jak wiele może dokonać drobna zmiana nawyków i jak poprawić komfort życia. Wiadomo, nic się samo nie wydarzy, a nasza silna wola będzie poddawana ciągłym próbom, bo przecież jeszcze kawałeczek, bo mam tylko pięć minut przerwy, bo nie mogę odmówić cioci podczas jej imienin… Nie nawołuję do fanatyzmu, bo nie chodzi o to, żeby każdy dzień musiał przynosić restrykcyjne ograniczenia, ale chodzi o  dobre nawyki na co dzień, aby jakość życia była lepsza J

Przedstawię Wam zbiór najważniejszych (według mnie) zasad przedstawionych przez autorkę :

  • Wsłuchuj się we własne doznania głodu i sytości
  • Nie jedz, gdy nie jesteś głodny
  • Kieruj się instynktem
  • Zastanów się, czego potrzebujesz : słodkie, słone, dużo, mało, a może nowe zajęcie lub świeże powietrze
  • Poświęć min. 20 minut na przeżuwanie pokarmu
  • Niech jedzenie będzie urozmaicone i pełnowartościowe
  • Jedz o stałych porach
  • Żołądek ma wymiary pięści/grejpfruta
  • Stosuj co jakiś czas post
  • Samodyscyplina
  • Jedz tygodniowo :
- 3 x mięso
- 4 x ryby
- 3 x jajka

  • Najlepiej spożywać posiłki w miseczce o pojemności ok. 600 ml (najlepiej z laki)
  • Używaj małych naczyń. Podawaj jedzenie w różnobarwnych i fantazyjnych miseczkach, czarkach, półmiskach
  • Jedz pałeczkami, palcami, pij z czarki
  • Kupuj produkty sezonowe. Najpierw kup, a potem zastanów się, co z tego zrobić
  • Kupuj mniej, mniejsze opakowania i produkty
  • Reguła trzech :
ü  Produkty zbożowe (ryż, kwinoa, makaron)
ü  Warzywa w 3 kolorach : czerwony, żółty, zielony
ü  Proteiny (ryby, mięso, jajka, tofu)

  • Używaj obento – czyli pudełko na posiłek do pracy, szkoły itp., które powinno być wielkości dużego grejpfruta. Do tego używaj pałeczek lub mini widelczyków. Obento powinno być wykonane z laki, drewna lub plastiku.
  • Dodawaj zioła do potraw
  • Używaj w kuchni małych, czystych ściereczek
  • Prostota
  • Gotuj na parze
  • Przeżuwaj wszystko 30 razy
  • Delektuj się, niech jedzenie sprawia Ci przyjemność
Niech powyższe zasady będą dla nas inspiracją i zachętą do wprowadzenia zmian u siebie, na stałe J

You Might Also Like

5 komentarze

  1. Czytałam "Sztukę prostoty" tej autorki. Z tego co pamiętam (a dawno to było), treść podobna. Inspirująca na chwilę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, słyszałam, że jej książki są bardzo podobne treściowo, ale zawsze coś mogą wnieść do naszego życia :)

      Usuń
  2. Umiar daje najlepsze efekty w połączeniu ze zdrowym rozsądkiem. Jak to mówią, wszystko jest dla ludzi, jedzenie też.

    OdpowiedzUsuń
  3. Umiar, niektórzy go nie mają w kwestii picia alkoholu, jedzenia słodyczy. Wszystko jest dla ludzi trzeba jednak znać granicę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko trzeba umieć panować nad przekroczeniem tej granicy, a łatwo to zrobić, bo jest ona bardzo cienka ;)

      Usuń

Emilia Koziarz. Obsługiwane przez usługę Blogger.

Prawa autorskie

Uprzejmie informuję, że nie wyrażam zgody na kopiowanie, publikowanie, rozpowszechnianie i/lub modyfikowanie zdjęć wykonanych przeze mnie oraz moich artykułów bez mojej zgody.