Kasza jęczmienna - moje wersje + właściwości

20:17

Do niedawna uważałam kaszę jęczmienną (i ogólnie kasze) za produkt zbędny w mojej kuchni, który nie wnosi żadnego smaku, a potrawy przyrządzane na bazie tego składnika nie mogą być smaczne. Jakie było moje zdziwienie, gdy zaczęłam eksperymentować z kaszami i odkryłam ten właśnie ich rodzaj. Pamiętam, że gdy byłam małym dzieckiem, unikałam kaszy jak ognia, bo nie rozumiałam, że jest niezwykle wartościowym pokarmem, ale również ze strony dorosłych nie docierały do mnie słowa zachęty, które by do mnie przemawiały. Gdy dzisiaj rozmawiam z rodzicami, uśmiechają się do mnie, mówiąc, że przecież w ich dzieciństwie kasze to była codzienność i może właśnie dlatego, mieli już dosyć tego składnika, a po ciężkich czasach, gdy w sklepach były puste półki, woleli zjeść sporą porcję mięsa, którego brakowało w ich diecie za młodu, a które było wówczas wyznacznikiem dobrobytu i luksusu (choć pewnie w rozsądnych granicach  było to dla nich dobre - ludy żyjące najdłużej na świecie ograniczają spożycie mięsa i tłuszczów zwierzęcych). Dlatego też ciągle słyszę ze strony starszych pokoleń, że wracamy teraz do ich korzeni, do tego, co kiedyś gościło na ich stole, co wydawało im się zwykłym i nudnym pożywieniem, a co okazało się niezwykle wartościowym i zdrowym pokarmem. Często się śmieją, że choć narzekali kiedyś na taki sposób żywienia, to okazuje się, że odizolowani od chemii i przetworzonej żywności, czerpali garściami z natury i jedli to, co naprawdę wyrosło na ziemi.

WARTOŚCI ODŻYWCZE (dla kaszy jęczmiennej wiejskiej w 100 g)

Wartość energetyczna 1398 kJ/334kcal
Tłuszcz 2,2 g
w tym kwasy tłuszczowe nasycone 0,35 g
Węglowodany 75 g
w tym cukry 0,5 g
Błonnik 5,4 g
Białko 6,9 g

Jak widać kasza jęczmienna zawiera sporo błonnika, który daje nam uczucie sytości, poprawia przemianę materii (trzeba pamiętać, żeby pić dużo wody, bo skutek będzie odwrotny) oraz który obniża we krwi ilość tzw. złego cholesterolu.

Ponadto kasza jęczmienna zwiera dużo witamin, a w tym K, E, A, witaminy z grupy B oraz minerały tj. mangan, selen, magnez, fosfor, miedz, żelazo i inne.

Co jeszcze oferuje nam kasza jęczmienna :
- chroni przed gwałtownym wzrostem stężenia cukru we krwi
- podczas rozkładu w jelicie powstają związki, które przyspieszają regenerację po operacjach, zmniejszają stan zapalny, czy ograniczają ryzyko nowotworów.

UWAGA

Należy jednak pamiętać, że nie każdy może jeść kaszę jęczmienną lub powinien ograniczyć jej spożycie. Nie będę się tutaj rozpisywała o tym, komu wolno, a komu nie, ale odsyłam Was do różnych źródeł, jak np. ta strona, na której znajduje się artykuł napisany przez dietetyka.

Nie wyobrażam sobie mojego jadłospisu bez kaszy, która razem z brązowym ryżem, makaronami, płatkami owsianymi i innymi kaszami, zastępuje mi chleb. Muszę jednak uważać i pamiętać o sztuce umiaru, bo kasze zakwaszają organizm.

MOJE WERSJE

Kaszę jęczmienną przyrządzam na dwa sposoby : na słodko i słono. Obie są dla mnie pyszne i bardzo sycące.
Na słodko :)
W wersji na słodko gotuję kaszę jęczmienną zgodnie z przepisem na opakowaniu, czyli ok. 20 min. Pod koniec gotowania dodaję miód, cynamon i ewentualnie bakalie lub suszone owoce.
Na słono :)
W wersji na słono podczas gotowania kaszy, sparzam pomidory i obieram ze skórki. Następnie w garnuszku podgrzewam niewielką ilość masła, dodaję pokrojone drobno pomidory i doprawiam solą, pieprzem, lubczykiem. Dokładnie mieszam składniki i dodaję zawartość garnuszka do gotowej już kaszy. Całość mieszam, ewentualnie doprawiam i podaję :)

Celowo nie podałam proporcji poszczególnych składników, aby podkreślić, że ich ilość zależy od kulinarnych upodobań :)

Podsumowując, kasza jęczmienna to bogaty w wartościowe składniki produkt, który jest nam dany prosto z natury. Umiejętne i rozsądne czerpanie z tego bogactwa i źródła zdrowia i energii, może przynieść nam wiele korzyści w kwestii jakości naszego życia. Zachęcam, abyście poznali lepiej kaszę jęczmienną, sprawdzili, czy możecie cieszyć się jej smakiem, a następnie przyrządzali pyszne potrawy i zachwycali się ich smakiem z najbliższymi :)

Czy kasza jęczmienna gości na Waszym stole ? Jak ją przyrządzacie ? :)


You Might Also Like

25 komentarze

  1. Dawno już nie jadłam jęczmiennej, a tak ją lubię!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To koniecznie spróbuj ponownie :) super, że ją lubisz, bo nie każdemu smakuje ;)

      Usuń
  2. Ja wcale nie jem kasz, ale chciałabym to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Cię zachęciłam do spróbowania kaszy ;)

      Usuń
  3. Kaaasze...są bardzo zdrowe!!! Warto je jeść :) :) :) Świetne są te Twoje propozycje ;) ;) ;) Trzeba ich spróbować, bo narobiłaś smaka... ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, tak - są mega zdrowe i smaczne ;)

      Usuń
  4. Za kaszami ogólnie nie przepadam, jednak czasami zdarza mi się zjeść, właśnie ze względu na wszystkie jej wartości odżywcze i że jest bardzo sycąca :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Może kiedyś przekonasz się do nich jeszcze bardziej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to nawet bym chciała, ale słabo mi idzie przekonywanie się do jakiegokolwiek jedzenia ;)

      Usuń
  6. Kasz jęczmienna była moim przedszkolnym koszmarem. Zawsze chciałam nią opluć przedszkolankę, ale byłam za grzecznym dzieckiem, więc ze łzami w oczach przełykałam mazie... Fakt, że jedzenie dla dzieci jest zwykle niedoprawione, ale niestety niesmak pozostał i nie tknę już kaszy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Takie wspomnienia mają ogromny wpływ na nasze teraźniejsze wybory. To rzeczywiście musiała być niedobra, że wciąż tak to wspominasz.

      Usuń
  7. To super, bo jest pyszna i zdrowa :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja mam swoje wzloty z kaszą ;) smakuje mi czasami na słono, na słodko nie mogę przełknąć, ale walczę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie ta wersja na słodko mnie zaskoczyła swoim smakiem i naprawdę jest dla mnie pyszna ;)

      Usuń
  9. Kaszy jęczmiennej nie jadłam od bardzo dawna i już nawet nie pamiętam, jak smakuje ^^ Będę chyba musiała sobie przypomnieć, tym bardziej, że jej wersja na słono w Twoim wykonaniu bardzo przypadła mi do gustu. Uwielbiam za to kaszę gryczaną, mogłabym ją jeść niemalże do każdego posiłku ^^ I aż chyba coś sobie dzisiaj z nią sklecę, bo też już jakiś czas jej nie jadłam.

    OdpowiedzUsuń
  10. Kasza jęczmienna na słodko, hmm nigdy nie jadłam, czas spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie jest pyszna, a dodatki można komponować wedle uznania :)

      Usuń
  11. Uwielbiam wszystkie kasze :-) Jeśli na słodko to zdecydowanie jaglana, które odkwasza organizm i uchodzi za superfood. Próbowałaś bulgur? Wprawdzie to nie jest rodzimy produkt, ale też ciekawy i bardzo łatwy w przygotowaniu :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też bardzo lubię jaglaną, a bulgur jeszcze nie próbowałam, ale mam ją w planach :)

      Usuń
  12. Kasza jęczmienna jak najbardziej u mnei gości, choć niestety z niewielką częstotliwością. Wolę ją od gryczanej ze względu na mniej intensywny aromat. Zwykle stosuję ją jako dodatek do mięs - czyli bardzo tradycyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tak, ma zdecydowanie łagodniejszy aromat. Tradycyjnie tez super :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Na moim stole kaszę goszczą zdecydowanie za rzadko.

    OdpowiedzUsuń

Emilia Koziarz. Obsługiwane przez usługę Blogger.

Prawa autorskie

Uprzejmie informuję, że nie wyrażam zgody na kopiowanie, publikowanie, rozpowszechnianie i/lub modyfikowanie zdjęć wykonanych przeze mnie oraz moich artykułów bez mojej zgody.